tisdag 1 december 2015

Rally i Mora!

Hejsan!

Helgen som var tog jag och killarna bilen och åkte till Mora ridhus. Rallytävling stod på schemat igen. Vi åkte faktiskt upp redan på fredag, för att slippa mörkerkörning.
Nu har jag haft körkortet i ett år, men detta var första gången jag drog iväg alldeles själv.

Husse i huset hade inga höga tankar om att jag skulle hitta rätt, men tänk så fel han hade.
Vi bodde i ett mysigt hus vid stallbacken


Fin Adventsgran i stuga!

Stor sovsal hade killarna & jag :)

Där sov vi gott!


Neddus & Nemas
 På kvällen var vi ner till ridhuset för att ställa upp burarna på läktaren. Jädrans va fint dom hade kört underlaget i ridhuset. Det var bara våra spår som syntes där vi gått efter kanten.
Det kändes verkligen extra välkomnande då dom gjort så fint inför hundtävlingen.

Mora ridhus


Lördag morgon och dubbeltävling med fortsättningsklasserna på förmiddagen. Bra det för Nemas har inte någon rutin på att ligga ute på tävling. Han kommer att ha nog med svårigheter att koncentrera sig på mig. Så det var bra att han slipper vänta så länge på sina starter.

Hmmm väl inne i ridhuset så tar han ALLA dofter i sin nos och sätter proppar i sina öron!!!!!
Han till och med dammsuger väggarna i manegen. Naturligtvis far det runt i huvudet på mig att detta kommer aldrig att gå. Vi har ju brutit så många ggr på grund av hans nosande.

Han är ju så duktig på momenten då vi tränar och viljan finns där, men INGEN rutin på olika miljöer!
Han har aldrig tränat i ridhus, men det visste jag ju vid anmälan.

Vi står på startlinje och han sitter fint fot.Premiär i fortsättningsklass och det betyder lös hund på banan. Plötsligt fäster han blicken mot taket!!! Va fasiken är det för mysko i taket? En fläkt!!!! Är den farlig tro??? 
Älskade lilla vovve. Han följer med mig vid start .
Bra bana där det hände saker redan från början, så han släppte tanken på fläkten.


Naturligtvis så gjorde jag en felövning igen.................så jäkla onödigt då Nemas var så duktig. Jag glömde ett sitt vid skylt 10. Men vi fick behålla 79 poäng på rundan och fick ett kvalificerat resultat.
 
Kommentar från domaren: Glad och sprallig hund! Tänk på tempot! Snyggt ställande!
 
Tog inte lång stund innan det var dags att tävla på den andra banan.
Det blev lite nos och avdrag förarfel då jag blev stannande vid tre skyltar. Två av dessa var tyskensvängar då jag hade svårt att få med mig Nemas. Men även denna gång blev det kvalificerat resultat!!!!!!
80 poäng och kommentar från nästa  domaren:
Matte jobbar hela vägen med positiv förstärkning!   
 Dom orden tackar vi för. 
Så fantastiskt att Nemas är nu på väg att fixa även  fortsättningsklassen.
 
 
Nemas med sitt bling bling!
 

Nemas
Så blev det dags för Neddus tur att köra två banor i mästarklass. Nu hade han väntat länge på att få komma ner bland skyltarna och ha skoj!
Han var verkligen tänd, lite för mycket faktiskt!
Vi fick inte till några snygga halter för han stannade lite bakom mig. Tror det beror på att vi tränat mycket backande och då tittar han på min hand. Så nu måste jag tänka på hur jag använder kroppen själv.

Som sagt lite överladdad hund! Och  för att göra två banförklarningar kort:
Vi gjorde tre felövning: snurrade åt fel håll, vi snurrade för mycket och hamnade på fel sida, Välte några skyltar, han hoppade upp mot mig och lite bris. 
Men en överlycklig Neddus och som jag skrivit tidigare, så är nästan Domarnas kommentarer så spännande och roliga att läsa.

Så här tyckte dom om Neddus & Mig.
Bra tempo! Följsam hund, fina sidbyten.
Och den andra domaren: Matte jobbar bra med energisk hund!
 
Rekommenderar er att testa denna roliga bana.
 
 
Neddus
Honnören  klarade Neddus i båda klasserna. I ena rutan var det stå vid hö sida. Där fick vi ett avdrag på -1. han visade lite oro. Och den andra rutan var klockren ligg front.

Summan av kardemumman så har jag två härliga träningsvilliga kompisar.
 
 
  Ja det var våran helg det!

Kram från Oss// Babbsan, Neddus & Nemas.
 
 
 

 
 
 
 

Inga kommentarer: