lördag 18 april 2015

Rallytävling igen!

Hejsan!

Idag har vi varit på hemmaklubben  Gävle BK och tävlat inoff rallylydnad. Det var fortsättning och avancerad klass som Carina ( under utbildning till rallydomare ) skulle döma.
 Jättekul att få chansen att testa Neddus i  avanceradklass. Det ska väl inte dröja allt för länge innan vi är där på off tävling. Men ännu har vi mycket att träna på då det gäller avancerades skyltar.
Japp först ut i fortsättningsklassen med Neddus. Han är med som vanligt och tycker det är skoj men klart att jag ska krångla till det med skyltarna. Sidosteg till hö går jag för långt efter innan "rätt fot" kan kliva över = 1- och sedan fick vi 1- på att Neddus rörde sig lite på sitt gå runt. Duktig hund iallafall. Sen kommer vi till mina missar. Hur svårt kan det vara att skilja på höger och vänster??????? Andra tävlingen som jag går åt fel håll på skylt 360 vänster = 10-
Vi fick behålla 88p och slutade på delad 3:e plats i denna klass. Domarens komentar på helhetsintrycket: Höger och vänster. Du hälsar med höger :) 

Beamix Wildstar
Sedan var det dags att testa avanceradklass. Jättebra att få träningstävla och vad matnyttigt detta var. Det blev en hel del avdrag på denna runda men vi är som sagt inte färdigtränade för denna klass ännu. Av de 100 poängen vi hade vid start fick vi behålla 78p. 

Eftersom Carina måste ha minst 35 startande hundar under sitt domarprov idag så startade de flesta av oss två ggr i klasserna. Det var ju bara positivt för oss tävlande som fick en extra träningsrunda.
Jag funderade OM jag skulle försöka att gå en bana med Nemas oxå, men skulle jag tordas släppa honom lös????? Japp vi testade , men utan tävlan.
Shit va den killen överraskade mig. Vi har ju inte ens tävlat nybörjare och aldrig gått så här många skyltar på rad. Nemas följde med mig så himla bra och vi fick bara ett avdrag på 1-, bris 360 vänster.
Då tittade han lite på människorna som stod och dömde oss, han har lika gärna kunnat springa till dem ;)

Cara Chroi Norwegian Sun Of Nemas 


Ja nu är båda killarna skönt slötrötta efter dagen på klubben.

Och med facit i handen så ser jag att de små övningarna  jag gör med Nemas inomhus har givit mig utdelning.
Nu ska jag vaska rallylydnadskorten till båda hundarna och träna, träna, träna.............

Kram från Oss// Babbsa,n Neddus & Nemas.

Inga kommentarer: